Keraaminen pinnoitus vai kovavaha ?

28.05.2019

Meiltä usein kysellään mitä pinnoitus tarkoittaa sekä mikä on pinnoituksen ja vahauksen ero. Oikeastaan on helpompaa sanoa mitä yhteistä niillä on. Lähin yhteinen nimittäjä löytyy pohjatöistä, itse aineilla ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä.

Kun auto valmistellaan pinnoitukseen tai vahaukseen, siitä poistetaan kemikaaleilla pesun yhteydessä suola, piki, lentoruoste ("hyppyruoste") sekä muut epäpuhtaudet. Prosessissa käytettävät aineet ovat rasvaisia, joten lopuksi rasva pitää poistaa pinnasta pesemällä. Tähän asti pinnoitus ja vahaus ovat samanlaisia töitä.

Jos jatketaan tästä pinnoitukseen, täytyy varsinkin käytettyä autoa kiillottaa eli myllyttää. Tällöin pinta tasoittuu ja luo paremman tartuntapohjan pinnoitteelle. Ulkoisesti tämä tarkoittaa kiillon lisääntymistä ja naarmujen poistoa. Kovin naarmuiseen pintaan ei pinnoitetta laiteta. Veden hylkivyys on heikkoa aineen lähinnä täyttäessä lakkapinnan hiusnaarmuja eikä pinnoite toimi halutulla tavalla kovinkaan pitkään.

Hyvin tehty kiillotus tasoittaa lakkapintaa ja saa auton kiiltämään enemmän kuin uutena. Mahtavan kiillon lisäksi myllyttämisellä on kuitenkin toinenkin merkitys. Poistaessaan naarmuja lakkapinnasta se tekee hiusnaarmujen rikkomasta pinnasta tasaisen ja luo hyvän tartuntapohjan pinnoitteille.

Itse pinnoiteaineet ovat usein käytännössä piioksidipohjaisia. Ne sisältävät voimakkaita liuottimia ja luovat lakkapinnan päälle 2-10 mikrometriä paksun kovan, tehokkaasti likaa hylkivän kerroksen. Jotta pinnoite toimisi lakkapinnan päällä, pitää sille antaa pitkä kuivumisaika, vähintään 12 tuntia, mieluummin enemmän. Kesäaikaan pinnoite jatkaa kuivumistaan myös pihalla, mutta auton pitää olla sateelta suojassa yli 18 asteen lämpötilassa vähintään se 12 tuntia. Tämän takia pinnoitettavat autot pitää jättää yön yli käsittelyyn. Lisäksi ensimmäisten 7 päivän aikana ajoneuvon pesua ei suositella.

Hyvät pinnoitteet ja niiden kesto versus vahaus

Käytössämme on mm. Suomalainen STARDUST-tuoteperhe PCS5, PCS2 sekä PCSh. Nämä pinnoitteet edustavat alan ehdotonta kärkeä mitä tulee ajoneuvojen suojaamiseen, ja olemmekin valtuutettu Stardust-käsittelypiste.

Tämän lisäksi meiltä löytyy mm. Korrek Pro Cure, Nanoseal 4k sekä Polymatrix.

"Kevytpinnoitteeksi" näistä voidaan luokitella mm. Stardust PCSh, Korrekin Nanoseal 4K ja Polymatrix. Nämä ovatkin erinomaisia vaihtoehtoja juurikin kovavahauksen ja märkävahan tilalle. Lisäksi Stardust PCSh, Nanoseal 4k ja Polymatrix voidaan laittaa hieman naarmuisempaankin pintaan toisin kuin PCS5,PCS2 sekä Cure.

Suurin ero pinnoitteiden ja vahojen välillä on niiden kyvyssä säilyttää ominaisuutensa aikaa vastaan ja kyvyssä hylkiä suolaa ja pinttynyttä likaa poistavia hiilivetyliuotinpesuja. Hyväkin vaha kestää korkeintaan muutaman hiilivetyliuotinpesun, kun taas hyvä pinnoite hyvillä pohjilla kestää hyvin hoidettuna helposti 60 tkm ja jopa enemmän. Varsinkin Stardust PCS5:llä sekä Korrek PRO Cure:lla on hyvä kyky kestää erilaisia pesuja hyvin pitkään.

Stardust PCS5-pinnoitukset ovat meillä uusiin autoihin alk.499€ (ilman pohjia/kiillotuksia). Hinta ei ole paha kun ajattelee, että vahauttaisi auton 2-3 kertaa vuodessa (suositus).

Esimerkkinä kovavahaus 100€

2x vuodessa vahaus tekisi 200€, 3x vuodessa jo 300€.

Jos lasketaan että kovavahaus tehtäisiin esimerkiksi 2x/vuosi, ja mentäisiin 4-vuotta eteenpäin niin tällöin kovavahaukset kustantaisivat yhteensä jo 800€, puhumattakaan siitä että kovavahat eivät kestä hyvin liuotinpesuja, eivätkä suojaa mm. pesunaarmuilta.

Nämäkin laskelmat ovat vielä alakanttiin kun ajattelee, että pinnoite kestää todellakin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä yhdellä käsittelyllä, kun taas vahauksilla tähän on mahdotonta päästä. Luonnollisesti pinnoitettu auto on hyvä käyttää ylläpitopesuissa käsittelypisteessä, jossa mm. "tukossa" oleva pinnoite saadaan puhdistettua pinttyneimmästäkin liasta ja jälleen hylkiväksi.

Taksikäytössä esimerkiksi PCS5 ja Cure ovat todistetusti kestäneet yli 70 tkm. Kuinka monta vuotta sinulla kestää ajaa 70 tkm autollasi ?